De aankopen van Zeeuwse mosselen in België voor thuisverbruik laten dit seizoen weer een stijgende lijn. De stagnerende trend lijkt daarmee doorbroken. Het aantal huishoudens dat thuis mosselen bereidt is van juli tot en met oktober 2023 met 6 procent gestegen, zo blijkt uit de cijfers van onderzoeksbureau GfK.
De totale afzet steeg 6 procent in volume en 3 procent in waarde. Het is niet bekend hoe de buitenshuis consumptie zich ontwikkeld heeft. Het huidige seizoen van de Zeeuwse mossel loopt nog door – afhankelijk van de natuurlijke omstandigheden – tot eind maart 2024.
België is met een aandeel van 65 procent veruit de belangrijkste markt voor de Zeeuwse mossel. 70 procent van de consumptie vindt thuis plaats en 30 procent buitenshuis. De kopers van mosselen zijn over alle demografische groepen redelijk verdeeld, van gezinnen met kinderen tot gepensioneerden. De ‘mosselpot’ of de ‘moules frites’ zitten diep verankerd in de Belgische eetcultuur.